Wat is het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten?

Wat is het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten?

Verzadigde vetten worden voornamelijk in dierlijke producten aangetroffen.

Vetten worden vaak vermeden omdat men denkt dat ze slecht voor de gezondheid zijn, maar niet alle vetten zijn slecht.

In feite is een beetje vet nodig voor een goede gezondheid.

De sleutel is echter te kiezen voor de juiste vetten, en hier bewust mee om te gaan.

Onverzadigd vet kan uw gezondheid ten goede komen, terwijl verzadigd vet uw bloedvaten kan verstoppen en uw risico op een hartaanval of beroerte kan verhogen.

In dit artikel ga ik wat dieper in op de verschillen tussen verzadigde en onverzadigde vetten, en geef ik je enkele voorbeelden van beide.

Wat is het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten?

Verzadigde vetten zijn stevig bij kamertemperatuur, terwijl onverzadigde vetten vloeibaar zijn bij kamertemperatuur.

Dit komt omdat verzadigde en onverzadigde vetten verschillen in hun chemische structuren.

Verzadigde vetten hebben geen dubbele binding tussen moleculen, wat betekent dat er geen spleten zijn en het vet is verzadigd met waterstofmoleculen.

Anderzijds hebben onverzadigde vetten dubbele bindingen die de keten van waterstofmoleculen breken en lekken creëren, waardoor de vetten vloeibaar gemaakt kunnen worden bij kamertemperatuur.

Voorbeelden van verzadigde vetten

Verzadigd vet komt vooral voor in dierlijke voeding en vlees, ook zuivelproducten bevatten veel verzadigde vetten.

Voorbeelden zijn vet vlees, lam, varkensvlees, kip met huid, volle melk, room, boter, kaas en ijs.

Bovendien kunnen gebakken en gefrituurde voedingsmiddelen veel verzadigde vetten bevatten omdat ze gemaakt zijn van ingrediënten die zijn gemaakt uit verzadigde vetten zoals boter en room.

verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

Voorbeelden van onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten worden gevonden in plantaardige levensmiddelen en vis.

Deze goede vetten worden gevonden in vloeibare plantaardige oliën, maar niet in tropische oliën volgens de American Heart Association.

Maak zoveel mogelijk gebruik van koolzaadolie, olijfolie, pindaolie en zonnebloemolie tijdens het koken om ervoor te zorgen dat u onverzadigde vetten binnen krijgt.

Vette vis, zalm, tonijn, makreel, haring en forel bevatten een soort onverzadigd vet genaamd omega-3, terwijl de meeste noten en zaden vol zitten met omega-6 vetzuren.

Wat hebben beide voor effect op de gezondheid?

Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalten in je bloed, wat de kans op een hartaanval of beroerte verhoogt.

Het vervangen van verzadigde vetten voor onverzadigde vetten kan uw hart beschermen, vooral wanneer je dit combineert wordt met andere hart verzorgende levensstijl maatregelen.

Het type onverzadigd vet dat in vis voorkomt zal ook helpen om je hersenen gezond en vitaal te houden.

Wat is het verschil tussen vet en cholesterol?

Cholesterol en vetten zijn beide lipiden en bevinden zich zowel in voedsel dat u eet en in jouw bloedbaan.

Cholesterol heeft een complexe chemische structuur in vergelijking tot vetten.

In het lichaam is cholesterol gebonden aan eiwitten als LDL(low density lipoprotein), welke wordt beschouwd als het ‘slechte cholesterol’ voor het hart. HDL (high density lipoprotein) wordt gezien als ‘het goede’ cholesterol.

popcorn

Wat zijn Transvetten?

Transvetten zijn onverzadigde vetzuren die op een kunstmatige manier gemaakt worden. Omdat deze niet natuurlijk zijn heeft je lichaam ook vaak moeite met het verwerken van deze vetten.

Een aantal gevaren van transvetten zijn:

  1. Het verzwakt het immuunsysteem
  2. Het verhoogt de kans op ontwikkeling van diabetes
  3. Verlaagt het testosteron niveau (mannelijk hormoon)
  4. Kinderen kunnen geboren worden met een enorm laag gewicht
  5. Het verminderd de kwaliteit van het melk t.b.v. borstvoeding

In welke voedingsmiddelen zitten transvetten?

Je zult er misschien versteld van staan maar transvetten vindt je onder andere in zachte boter, margarine, mayonaise, ketchup, koekjes, chips, crackers en nog veel meer.

Wil je minder transvetten binnenkrijgen, dan kun je misschien beter in de winkel controleren of het producten transvetten bevat.

Probeer producten met ingrediënt termen als ‘Transvetten’ of ‘gehydrogeneerde-’’ en ‘’gedeeltelijk gehydrogeneerde vetten’ dus zoveel mogelijk te vermijden.

Welke vetten heb je wanneer nodig?

Sommige vetten zijn goed voor je algemene gezondheid, terwijl anderen iets schadelijker zijn voor de gezondheid. Daarom is het ook belangrijk om te begrijpen wat je wanneer binnen krijgt.

Hieronder vindt je een overzicht met aanbevelingen voor de meest voorkomende soorten dieetvetten.

Het is van vitaal belang dat je echt aandacht besteed aan het voedsel dat je eet, omdat elke soort vet verschillende typen en combinaties bevat.

Boter bevat bijvoorbeeld gezonde onverzadigde vetten, maar het grootste gedeelte bestaat helaas uit verzadigd vet.

Een handig overzichtje met aanbevelingen per vet soort

Type vet Aanbeveling
Totale vet De totale vetinname hoeft slechts 20% tot 35% van de totale dagelijkse calorie-inname te zijn.
Verzadigd vet Probeer niet meer dan 10% verzadigd vet binnen te krijgen van je dagelijkse totale calorie-inname. Probeer het zelfs onder de 7% te houden. Dit verminderd de kans op hart falen. In het algemeen moet je tussen de 22 en 15 gram blijven op een 2000 calorie dieet.
Onverzadigd vet Er zijn geen specifieke richtlijnen voor onverzadigde vetten. Maar probeer ze op gematigde niveaus en binnen je totale vet bereik te houden.
Trans vet Het is verstandig om de meeste transvetten te vermijden. Echter zijn hier geen specifieke richtlijnen voor. Vergeet niet dat het totale aantal vetten tussen 20% en 35% van de totale dagelijkse calorie-inname moet blijven.

Ga aan de slag met de Afslank Receptenbijbel

Nu je iets meer op de hoogte bent over de verschillende vetten en het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten wil ik je nog even wijzen op de Afslank Receptenbijbel.

Ben jij het zat om elk product in de winkel te controleren op dingen die mogelijk niet goed voor je gezondheid zijn?

En ben jij ook bang om de verkeerde dingen op de verkeerde momenten binnen te krijgen?

Dan is de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm echt iets voor jou. Je krijgt meer 100 kant en klare afslank recepten waardoor je je niet meer druk hoeft te maken over welke vetten je wanneer binnen krijgt.

Je hoeft zelfs je eigen boodschappen lijstjes niet meer te maken. Ook deze krijg je erbij.

afslank-receptenbijbel-cover

Wil jij meer weten over de Afslank Receptenbijbel,

en direct profiteren van een geweldige korting?

 

Ja! Dat wil ik ook!

Geef een reactie