Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

|

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen, iedereen weet dat dit een automatisch gevolg is. Maar hoeveel verbrand je er eigenlijk mee?

Werken aan je conditie, calorieën verbranden en ook nog eens wat kilootjes kwijt raken; pak de fiets! Fietsen kan een groot verschil maken wanneer je graag wilt afvallen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je het aanpakt.

hoeveel calorieën verbrand je met fietsen

Van een paar keer de fiets pakken naar de supermarkt of naar het werk zul je weinig verschil merken. Maar wanneer je vaker de fiets pakt, fietsen toevoegt aan je fitnessplan in combinatie met goede voeding dan zul je in een mum van tijd een groot verschil merken.

In dit artikel ontdek je wat fietsen voor een effect kan hebben op jouw lichaam en gezondheid.

Waarom kiezen voor cardio

Het is al een tientallen jaren bekend dat cardio een goede manier is om af te vallen. Door in beweging te zijn verbrandt je namelijk energie/calorieën. Ook werk je met cardio aan een betere conditie en dus een gezonde leefstijl. Combineer jouw cardio met krachttraining en je hebt de ultieme workout om vet te verbranden.

Wanneer je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbrandt, zul je afvallen. Tja… zo simpel is het echt. Goede voeding is daarom de basis van een gezonde levensstijl. Eet je slecht of te veel dan zul je meer moeten bewegen. Wanneer je met cardio meer energie verbrandt dan dat je binnenkrijgt zul je inderdaad afvallen.

Uit onderzoek is bovendien gebleken dat je niet alleen calorieën verbrandt met fietsen, maar het ook energie geeft. Al na 10 minuten fietsen, krijg je meer energie. Bovendien is fietsen beter voor je gewrichten dan bijv. hardlopen.

hoeveel calorieën verbrand je met fietsen

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen?

Het aantal calorieën dat je verbrandt met fietsen is afhankelijk van je gewicht, snelheid en tijd. Gemiddeld verbrandt je met een cardio workout van ongeveer 30 minuten zo’n 200 – 300 calorieën. Hoe hoger de intensiteit van de training. hoe meer calorieën je zult verbranden. Dit is een klein zakje M&M of een klein zakje chips.

Hoeveel calorieën je precies verbrandt met fietsen is door de verschillende factoren lastig vast te stellen. Zo verbrandt je meer calorieën wanneer je kiest voor interval of wanneer je sneller fietst. Met fietsen verbrand je ongeveer de volgende hoeveelheid calorieën met een gewicht van 60kg:

  • Wanneer je 30 minuten lang 16 km per uur fietst, verbrandt je 175 kcal  
  • Wanneer je 30 minuten lang 18 km per uur fietst, verbrandt je 200 kcal  
  • Wanneer je 30 minuten lang 20 km per uur fietst, verbrandt je 225 kcal  
  • Wanneer je 30 minuten lang 25 km per uur fietst, verbrandt je 300 kcal

Voor een volledig overzicht kun je terecht op deze pagina van calorieenverbranden.nl >>

Meer calorieën verbranden met fietsen; kies voor een intervaltraining

Kies je voor fietsen om zoveel mogelijk calorieën te verbranden, dan is een intervaltraining de beste optie. Wanneer je wat minder tijd hebt dan kun je met een intervaltraining hetzelfde aantal calorieën verbranden, dan dat je wat langer op de fiets zit. Dit komt doordat je vaak van snelheid wisselt. Zo heb je intensieve minuten in combinatie met periodes waar je het wat rustiger aan doet.

Kies je bijvoorbeeld voor een interval van 2 minuten, dan betekent dit dat je 2 minuten zeer intensief op een hoog tempo moet fietsen. In deze 2 minuten geef je alles! Vervolgens neem je 30 seconde rust. Je stopt uiteraard niet, maar gaat in een rustig tempo door. Na je 30 seconde rust geef je weer 2 minuten alles wat je hebt. Dit herhaal je voor 15 tot 20 minuten.

Doordat je de intensiteit van de workout wisselt, moet je lichaam harder werken. Zo verbrandt je uiteindelijk meer calorieën.

Ondek middels deze 3 super tips hoe je sneller buikvet verliest >>

Hoeveel calorieën je verbrandt met fietsen is dus ook afhankelijk van de soort training die je kiest.

hoeveel calorieën verbrand je met fietsen - man en vrouw op fiets

Een goede warming-up is ook belangrijk bij fietsen

Bij iedere soort training is een goede warming-up essentieel, dus ook bij fietsen! Begin altijd eerst met een rustig tempo voor ongeveer 5 minuten. Zo warm je je spieren voorzichtig op en verklein je de kans op blessures. Kies vervolgens de training die het beste bij jouw schema past. Wissel na een paar weken van training. Zo houdt je het leuk voor jezelf.

Pak wat vaker de fiets

Ben je wat minder vaak te vinden in de sportschool, maar wil je toch wat extra calorieën verbranden; pak dan wat vaker de fiets. Fietsen naar het werk, de winkel, supermarkt, vrienden het zijn allemaal extra calorieën die je op een eenvoudige manier verbrandt.  

Hoeveel calorieën verbrand je met fietsen naar het werk of school? Nou, dit kan behoorlijk oplopen. Voordat je het weet heb je dat extra koekje of taartje er al afgefietst. Fiets je op een rustig tempo dan verbrand je ongeveer 330 calorieën met fietsen.

Op een normaal tot snel tempo kan dit zelfs oplopen tot 700 kcal per uur. Is je werkafstand bijv 5km, dan zul je in een week al snel 1400 extra calorie|en verbranden. Pak dus wat vaker de fiets en de kilo’s zullen er af vliegen.

Wil jij nog meer calorieën verbranden?

Lees je dan eens in over de gespierde god methode…

 

gespierde god methode

Meer weten over de Gespierde God methode en profiteren van een geweldige korting?

Ja! Dat wil ik ook!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.