Top 10 gezonde tussendoortjes voor extra gewichtsverlies

gezonde tussendoortjesBen jij op zoek naar lekkere, maar ook gezonde tussendoortjes? Dan zit je hier goed.

Je zult het wel eens vaker hebben gehad. Tussen 2 maaltijden door heb je lekkere trek, maar je wilt ook weer niet te veel eten maar ook zeker niet ongezond.

In dit artikel geef ik je de top 10 tussendoortjes die je ook nog eens helpen extra gewicht te verliezen.

Deze tussendoortjes zorgen er dus voor dat je belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt terwijl je lekker aan het snacken bent.

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

Met het lezen van deze vraag beantwoord je hem in principe ook al. Het zijn kleine porties voeding die nog gezond zijn ook.

Als je de juiste tussendoortjes neemt zorgen deze ervoor dat je je energie levels op niveau houdt, en de nutrition gaten van uw dieet verstandig opvult.

Heb je voortaan trek in iets lekkers tussen de hoofdmaaltijden door? Kies dan iets uit onderstaande lijst, en laat die zak chips liggen.

Waarom nemen we tussendoortjes?

Ik heb het hierboven al even aangegeven, maar 3 maaltijden per dag voldoet voor velen niet. Je hebt nog even trek in iets om de tijd tot de volgende maaltijd te overbruggen.

Stel je ontbijt rond 8 uur, en je lunch nuttig je ergens tussen 12 en 13:00 uur. Dan zit daar vaak een gat van een uur of 4 tussen.

Het is dan ook verstandig om ergens in het midden rond een uurtje of 10 een gezond tussendoortje te nemen.

Datzelfde geldt voor het gat tussen 13:00 en 18:00 uur. Kies hier rond een uurtje of 4 ook weer even voor een kleine snack.

Hieronder een overzicht van de 10 meest genuttigde, maar ook meest gezonde tussendoortjes.

De top 10 gezonde tussendoortjes voor extra gewichtsverlies

Dan is het nu tijd voor het top 10 lijstje waar jij naar op zoek was.

Tussendoortje # 1 Noten

noten

Of je nu kiest voor rauwe of gedroogde amandelen, cashewnoten of pistachenoten, hun mix van omega-3 vetzuren, eiwitten en vezels geeft je een vol gevoel en helpen je eetlust te onderdrukken.

Amandelen bevatten het minst aantal calorieën, gevolgd door cashewnoten en pistachenoten.

Tussendoortje # 2 Pure Chocolade

pure chocolade

Je verwacht het misschien niet, maar chocolade kan ook heel gezond zijn. Mits je er niet teveel van neemt en kiest voor de juiste chocolade.

Geloof het of niet, maar het geven van hele kleine traktaties kan juist het geheim zijn van het verliezen van extra gewicht.

Ga dan wel voor pure chocolade. Pure chocolade bevat flavonoïden die de bloeddruk kunnen verlagen en het risico op hartziekten kunnen verminderen.

Let er wel dan wel op dat de pure chocolade minimaal 70% cacao bevat.

Tussendoortje # 3 Popcorn

popcorn

Popcorn bevat veel vezels, zit laag in haar vet gehalte en bevat extra eiwitten. Één schaaltje popcorn bevat ongeveer 4 gram vezel, nog geen 4 gram eiwit, iets meer dan 1 gram vet en komt ongeveer uit op 110 calorieën.

Deze combinatie levert dit tussendoortje echt een top 10 positie op.

Tussendoortje # 4 Gedroogd Fruit

gedroogd fruit

Bent u veel onderweg, dan is een zakje gedroogd fruit geen overbodige luxe voor onderweg. Gedroogde vruchten worden aanbevolen als een gezonde keuze om uw dagelijkse vruchtbehoefte te vervullen.

Het levert meer vezels en mineralen, en ongeveer dezelfde hoeveelheid vitamine B als vers fruit. Wees er wel van bewust dat een klein deel van het gedroogde fruit aanzienlijk meer calorieën bevat dan vers fruit.

Tussendoortje # 5 Een stukje kaas

een stukje kaas

De meest mensen zijn gek op kaas en het vult ook nog eens genoeg om als een snelle snack betiteld te worden.

Hoewel kaas wat meer verzadigd vet bevat, blijkt uit nieuwe studies dat verzadigd vet uw risico op hartziekten niet verhoogt.

Bovendien hebben studies ook aangetoond dat maximaal 2 porties kaas per dag het LDL-cholesterolgehalte niet verhogen. Ook niet bij mensen met een verhoogd cholesterol.

60 gram kaas bevat ongeveer 14 gram eiwit en 200 calorieën. Er is dus niets mis met een stukje kaas als tussendoortje.

Tussendoortje # 6 Avocado

avocado

Veel mensen vermijden avocado’s omdat ze denken dat ze veel vetten bevatten. Dat is niet helemaal waar.

Avocado’s bevatten inderdaad veel vetten, echter gaat het hier om de zogenoemde goede vetten.

Ook vult de avocado goed waardoor het terecht een plekje heeft gekregen in deze top 10 van gezonde tussendoortjes voor extra gewichtsverlies.

Tussendoortje # 7 Pompoenpitten

pompoenpitten

Pompoenpitten zijn ook erg goed als tussendoortje voor extra gewichtsverlies. Ze zijn makkelijk mee te nemen voor onderweg en geven je zo’n 200 calorieën per kwart kopje.

Naast de eiwitten en vezels die ze bevatten zijn ze één van de beste bronnen van magnesium. Magnesium versterkt je botten en verbeterd de bloedsomloop.

Verder heeft magnesium de eigenschap dat het een opgeblazen gevoel heel goed kan bestrijden.

Tussendoortjes # 8 Water

water

Water past misschien niet echt tussen eerder genoemde snacks, maar is weldegelijk heel belangrijk en makkelijk overal te verkrijgen.

Het lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water, en dit moet natuurlijk op peil blijven.

Ook zorgt water ervoor dat de drang naar eten even wordt uitgesteld, en je hiermee dus op een gezonde manier wat tijd kunt overbruggen naar de volgende maaltijd.

Zodra je te weinig vocht binnen krijgt gaat het lichaam het vocht dat hij nog heeft vasthouden.

Drink je wel voldoende water, dan weet het lichaam dat het voldoende binnenkrijgt en zal het meer opnemen wat dus weer een aantal kilootjes kan schelen.

Tussendoortje # 9 Kwark

kwark

Kwark bevat weinig vetten en koolhydraten en zit vol met eiwitten. Ook verhoogt het de weerstand en zorgt het ervoor dat je minder honger hebt.

Voeg bijvoorbeeld wat extra blauwe bessen toe en je hebt een perfect tussendoortje. Gewichtsverlies gegarandeerd!

Een kleine tip: probeer bij jouw supermarkt wel op zoek te gaan naar een biologische variant, hier wordt minder suiker aan toegevoegd.

Tussendoortje #10 Een Ei

eieren

Eieren zijn enorm gezond. Ze bevatten naast eiwitten onder andere ijzer, foliumzuur, verschillende vitamines en choline.

De eiwitten in het ei zorgen er tevens voor dat je een wat voller gevoel krijt, en midder snel weer honger hebt.

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om ’s avonds een aantal eieren te koken, waarna je deze de volgende dag mee kunt nemen naar je werk of naar school.

Bonus tip: De Receptenbijbel

Wil jij echt je horizon verbreden wat betreft gezonde tussendoortjes in combinatie met het verliezen van extra gewicht?

Dan is de Afslank Receptenbijbel geschreven door Dr. Oscar Helm echt iets voor jou.

Dit boek bevat meer dan 100 eenvoudig te maken recepten met voor ieder wat wils.

Een paar voordelen van de Afslank Receptenbijbel:

  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes
  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn
  • Meer dan 2650 tevreden klanten

Wil jij net als al deze andere ook niets liever dan gezond en slank door het leven? Neem dan even de tijd om de pagina van Oscar Helm door te lezen.

Je hebt immers niets te verliezen. Klik hier voor meer informatie over de Afslank Receptenbijbel.

Geef een reactie