Een constant hongergevoel? (6 oorzaken en oplossingen)

|

constant hongergevoelHet is pas 55 minuten geleden sinds je laatste maaltijd, en je hebt al weer honger. Je hebt als het ware een constant hongergevoel.

Je eet net zoveel als anderen, maar het voelt niet zo. Waar zou dit toch vandaan kunnen komen?

Wat is er precies aan de hand? Het blijkt dat honger een behoorlijke ingewikkelde functie is en beïnvloed wordt door zowel biologische als psychologische factoren.

Ik ben voor jou op zoek gegaan naar de meest voorkomende, wetenschappelijk ondersteunde redenen waardoor jij een constant hongergevoel hebt.

Ook geef ik je per oorzaak één of meerdere tips. Dit artikel besluit ik met een totaaloplossing tegen een constant hongergevoel.

Wat houdt een constant hongergevoel in?

Ik heb het hierboven al even aangehaald en het woord zegt het eigenlijk al, je hebt letterlijk constant honger. En het houdt niet op.

Je hebt bijvoorbeeld net ontbeten en denkt al weer aan de inhoudt van de koek/snoep kast. Ik heb even iets nodig voor de snelle trek.

Er zijn vast momenten dat je even niet aan eten denkt, maar dat zijn de momenten waarin je hersenen even met wat anders bezig zijn.

6 Oorzaken van een constant hongergevoel en oplossingen

glas water

Oorzaak #1 Je hebt eigenlijk dorst

Waarschijnlijk was de kans groot dat je toen je naar de afbeelding van het glas water hierboven keek even niet aan eten dacht.

Uit een Engelse studie is gebleken dat mensen te weinig reageren op dorst, en voor 60% met eten bezig zijn in plaats van te drink.

Een studie naar Obesitas beweert zelfs dat 2 glazen water drinken voor een maaltijd ervoor zorgt dat er tijdens de maaltijd tot wel 90 calorieën minder binnenkomt.

Oplossing tegen oorzaak #1

Neem een volgende keer dat je trek hebt in iets lekkers eerst 2 glazen water, en wacht dan 20 minuten. De kans is groot dat je trek tegen die tijd weg is.

Oorzaak #2 Je eet terwijl je afgeleid wordt

Misschien herken je het wel, je ligt met een lekkere zak chips op de bank naar een goeie film te kijken.

Je hand gaat continue heen en weer tussen de zak en jouw mond. Je blijft maar eten totdat je erachter komt dat de zak leeg is.

Na de film kom je er ook achter dat je de gehele zak chips leeg hebt gegeten tijdens de film. Hier krijg je uiteraard geen fijn gevoel van.

De tv was in dit geval een geweldige afleider om die zak chips in no time leeg te krijgen.

Oplossing tegen oorzaak #2

Pak geen hele zak chips als je tv gaat kijken, maar doe een klein beetje in een bakje en neem deze mee naar de bank.

Is dit bakje leeg, ga hem dan niet weer ijverig bijvullen maar stop gewoon op tijd met snoepen.

vrouw slaapt

Oorzaak #3 Je krijgt niet genoeg slaap

Een andere oorzaak van een constant hongergevoel kan het gebrek aan slaap zijn. Hierdoor loop je een tekort aan Leptin op.

Dit stofje zorgt er weer voor dat het gevoel dat je vol zit minder wordt. En hierdoor krijg je weer vaker het gevoel dat je honger hebt.

Naast het stimuleren van de eetlust zorgt slaapgebrek er ook voor dat je minder calorieën verbrand.

Wat weer een toename van het cortisol gehalte tot gevolg heeft, wat dus weer extra vet vast houdt.

Oplossing tegen oorzaak #3

Zorg dus dat je voldoende slaap neemt. Een gemiddeld persoon heeft tussen de 7 en 8 uur slaap per nacht nodig.

Werpen slaapproblemen een schaduw op jouw leven?

Klik hier en ontdek de 7 stappen naar een goede nachtrust >>

Oorzaak #4 Je eet te snel

Honger hormonen doen er ongeveer 20 tot 30 minuten over om bij je hersenen te komen.

Zodra je dus je eerste happen binnen hebt, duurt het nog wel even voordat je hersenen doorkrijgen dat je aan het eten bent.

Probeer hier dan ook een beetje rekening mee te houden.

Zodra je binnen 10 minuten je hele bordje leeg eet zul je nog steeds honger houden, en doorgaan met eten.

Dit systeem heeft tijd nodig. Het is dus verstandig om langzaam te eten. Weer een reden waarom Fastfood slecht voor je is 😉

Oplossing tegen oorzaak #4

Neem tussen het voor- en het hoofdgerecht even 10 minuten pauze. Praat even wat met je tafelgenoten en drink rustig wat water.

En ga niet binnen het half uur na een maaltijd weer wat eten. Geef je hersenen even tijd om alles in zich op te nemen.

zwanger

Oorzaak #5 Een zwangerschap

Technisch gezien eet je voor twee als je zwanger bent, hoewel dit niet betekent dat je het dubbele van je normale maaltijdgrootte nodig hebt.

Niet alleen je lichaam heeft meer voedsel nodig dan normaal als je zwanger bent, maar ook de hormonale veranderingen bij zwangerschap kunnen de eetlust op veel verschillende manieren veranderen.

Je kunt soms een volledige maaltijd eten maar nog steeds extra trek hebben. Het lichaam heeft meer voedingsstoffen nodig om de baby te ondersteunen en de essentie te bieden voor de groei van jouw kleintje.

Bovendien kan honger die niet gemakkelijk voldaan is ook een teken zijn van zwangerschapsdiabetes. Mocht je hierover twijfelen, ga dan naar een specialist.

Oplossing tegen oorzaak #5

Een echte oplossing bestaat hier niet voor. Je zult gewoon meer nodig hebben dan iemand die niet zwanger is, maar overdrijf natuurlijk niet eten.

Oorzaak #6 Je slaat maaltijden over

Deze ligt misschien voor de hand, maar het blijft een feit dat als je een maaltijd overslaat je tijdens de volgende maaltijd meer honger hebt.

Als je niet eet kan je lichaam zijn bloedglucosewinkels gaan uitputten, wat een verhoogd verbruik van het hongerhormoon ghrelin tot gevolg heeft, waardoor je weer je eetlust opheft.

En dit is niet iets waar je op zit te wachten.

Oplossing tegen oorzaak #6

Kort en eenvoudig; sla gewoon geen maaltijden over, of neem zo nu en dan een gezond tussendoortje. Bijvoorbeeld een stuk fruit.

Ga aan de slag met de Afslank Recepten Bijbel!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Maar mocht dit nog niet het geval zijn, dan heb ik misschien nog wel iets anders voor je.

Iets zegt mij dat jij op zoek bent naar oplossingen voor problemen die te maken hebben met jouw voeding.

Neem dan eens een kijkje op de website van Drs. Oscar Helm. Laat hem jouw voedingsdeskundige worden en ga aan de slag met de zijn uitgebalanceerde Afslank Recepten Bijbel.

Klik op de groene knop hieronder en ontdek waarom al meer dan 2650 mensen aan de slag zijn gegaan met de Afslank Recepten Bijbel.

 

Meer weten over de Afslank Receptenbijbel en direct profiteren van een geweldige korting?

Ja! Dat wil ik ook!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.