Buikvet verbranden? 5 wetenschappelijk onderbouwde manieren!

Vrouw en man hardlopenOvergewicht is niet noodzakelijk ongezond, en buikvet verbranden hoeft niet moeilijk te zijn.

Er zijn een hoop mensen die last hebben van overgewicht, maar er kwa gezondheid nog uitstekend uitzien.

Omgekeerd zijn er ook veel mensen met een normale gewicht, maar met metabolische(1) problemen die verband houden met obesitas.

In dit artikel ga ik wat dieper in op het fenomeen buikvet, en krijg je 5 wetenschappelijk onderbouwde manieren om buikvet te verbranden.

Wat is buikvet?

Het vet net onder de huid is vaak niet eens het probleem vanuit het oogpunt gezondheid, het vet in de buikholte is het grootste probleem. Ook wel het buikvet genoemd.

Mocht je last hebben van veel overtollig vet om uw taille, zelfs als je geen last hebt van overgewicht dan zul je een hoop inspanning moeten leveren om hier vanaf te komen.

Hoe kun je buikvet opmeten?

Je buikvet kun je opmeten door de omtrek van je middel op te meten. Dit kan gemakkelijk thuis worden gedaan met een eenvoudige maatband.

Alles boven 102 cm bij mannen en 88 cm bij vrouwen word gezien als buikvet.

Er zijn eigenlijk een paar bewezen strategieën die aangetoond hebben het vet in het buikgebied aan te kunnen pakken, en deze te verminderen.

Buikvet verbranden met deze 5 wetenschappelijk onderbouwde manieren

1. Doe oefeningen die het buikvet verbranden

Oefening doen is om verschillende redenen erg belangrijk. Wil je lang, gezond en zonder veel ziek te zijn leven, dan is beweging één van de aller belangrijkste manieren.

In dit artikel ga ik het nog niet hebben over de exacte oefeningen. Deze krijg je een andere keer van me in nieuwe artikel.

Houdt er echter rekening mee dat ik hier niet over abdominale oefeningen heb. Vlekvermindering (vet verliezen op één plek) is niet mogelijk, en het maken van eindeloze hoeveelheden crunches zal er niet voor zorgen dat er buikvet verbranding plaats zal vinden.

Een studie heeft bewezen dat als je 6 weken op rij buikspier oefening doet er geen meetbaar effect op je taille optreed, noch op de hoeveelheid buikvet in de buikholte.

Dat gezegd hebbende ga ik het nu hebben over andere vormen van oefening die wel zeer effectief kunnen zijn.

Denk dan aan oefeningen als wandelen, hardlopen, zwemmen, enz. Studies hebben aangetoond dat er bij deze vormen van oefeningen weldegelijk buikvet verbranding zal plaatsvinden.

 

2. Minder suikers verlaagd het buikvet gehalte

Studies hebben aangetoond dat suiker een enorm slechte invloed heeft op de metabolische gezondheid.

Suiker bestaat voor de helft uit glucose en voor de helft uit fructose. Fructose kan alleen in zeer kleine hoeveelheden opgenomen worden door de lever.

Zodra je veel suikers binnen krijgt, raakt de lever overbelast met fructose en wordt het gedwongen om alles wat het niet kan opnemen om te zetten in vet.

Heel veel studies hebben aangetoond dat al dit overtollige suiker vooral door de grote hoeveelheden fructose kan leiden tot een verhoogde concentratie buikvet.

Sommige geloven zelfs dat dit het belangrijkste mechanisme is waardoor suiker enorm schadelijk is voor de gezondheid. Het verhoogt buik- en levervet, wat weer leidt tot een groot aantal metabolische problemen.

Vloeibare suiker is in dit opzicht nog slechter. Vloeibare calorieën worden op een andere manier “geregistreerd” door de hersenen dan vast calorieën.

Uit studies blijkt dat suiker gezoete dranken gekoppeld zijn aan een verhoogd risico op obesitas bij kinderen tot wel 60%.

Probeer de hoeveelheid suikers in je dieet te minimaliseren en overweeg om suikerrijke dranken volledig te elimineren.

Bakje eieren

3. Meer eiwitten vermindert op de lange termijn het buikvet

Eiwitten is het belangrijkste ingrediënt als het gaat om het verliezen van extra gewicht.

Als gewichtsverlies jouw doel is, dan is het toevoegen van eiwit de meest effectieve verandering die je kunt doen aan je dieet.

Niet alleen zal het je helpen extra gewicht te verliezen, het voorkomt tevens dat je net snel zult aankomen als je ooit met een dieet stopt.

Er is ook een bewijs dat eiwit bijzonder effectief is tegen buikvet. Uit onderzoek bleek dat de hoeveelheid en de kwaliteit van genuttigde eiwitten een verband hadden met buikvet.

Dat wil zeggen dat mensen die meer en betere eiwitten aten, minder last kregen van buikvet.

Een andere studie in Denemarken toonde aan dat eiwit gekoppeld was aan een significant verminderd risico op buikvet verhoging over een periode van 5 jaar.

Uit deze studie bleek ook dat geraffineerde koolhydraten en oliën samenhangen met een verhoogde hoeveelheid buikvet, maar fruit en groenten gekoppeld aan een verminderde hoeveelheid.

Doe dus wat extra moeite en kies wat vaker voor producten met veel eiwitten zoals hele eieren, vis, zeevruchten, peulvruchten, noten, vlees, zuivelproducten en sommige volle korrels.

Bonus tip: kokosolie is een goede basis om je voedsel in te koken. Sommige studies hebben aangetoond dat 30 ml (ongeveer 2 eetlepels) kokosnoot olie per dag het buikvet licht vermindert.

4. Minder met Koolhydraten

Minderen met de inname van koolhydraten is een zeer effectieve en bewezen methode om extra vet te verliezen.

Veel studies onderbouwen dit. Zodra je minder koolhydraten tot je neemt gaat je eetlust naar beneden en ga je gegarandeerd gewicht verliezen.

Deze methode heeft aangetoond dat het kan leiden tot wel 2 tot 3 keer meer gewichtsverlies in vergelijking met andere vetvrije diëten.

Ook zorgt deze manier ervoor dat je watergewicht afneemt. Hierdoor zul je ook snel resultaat(al binnen enkele dagen) zien op de weegschaal, wat weer meehelpt in je motivatie om extra buikvet te verliezen.

Het vermijden van de verfijnde koolhydraten in witte broden, pasta’s etc. moet voldoende zijn. Zorg wel dat je de eiwit inname hoog houdt.

Wil je echt snel resultaat, overweeg de koolhydraat inname omlaag te brengen tot ongeveer 50 gram per dag.

Naast het verliezen van extra buikvet heeft verlagen van de koolhydraat inname nog vele andere gezondheidsvoordelen.

Ze kunnen bijvoorbeeld levensreddende effect hebben op de type 2 diabetici.

Vrouw eet appel buikvet verbranden

5. Weet wat je eet

Probeer vanaf nu eens bij te houden wat je allemaal binnen krijgt, en hoeveel. Veel mensen hebben eigenlijk geen idee van.

Alleen als je weet wat je binnen krijgt kun je dit meten, en exact bijhouden wat voor effect dit op je lichaam heeft.

Buikvet verbranden? Meten is weten!

Wil je dus echt buikvet verbranden, dan is het noodzakelijk dat je dit een paar weken bijhoudt en realiseert waar je veranderingen moet aanbrengen.

Onlangs heb ik een korte review geschreven over de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum in samenwerking met het RIVM.

Met deze app kun je precies bijhouden wat je binnen krijgt en je hebt hem altijd bij je.

Zelf gebruik is de app dagelijks, dus ik weet waar ik over praat. Zelf weeg en meet ik alles wat ik eet om te zien welke effecten dit op mijn lichaam heeft.

Hierdoor weet ik precies waar ik aanpassingen moeten maken om dichter bij mijn doelen te komen.

Klik hier en ga aan de slag met de ‘Mijn Eetmeter’ app >>

 

(1) Metabolisme:  Stofwisseling of metabolisme is het geheel van biochemische processen dat plaatsvindt in de cellen van organismen. Enzymen spelen bij deze omzettingen een centrale rol. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de opbouw van stoffen onder gebruik van energie (anabolisme) en de afbraak van biomoleculen, waarbij energie vrijkomt (katabolisme).

bron: Wikipedia

Geef een reactie