Top 5 buikspieroefeningen voor thuis (voor elke leeftijd en elke niveau)

buikspieroefeningen voor thuisWil jij sterke buikspieren en ben je op zoek naar buikspieroefeningen voor thuis?

Heb je geen zin meer om iedere keer de deur uit te moeten naar die te een dure fitness school?

Dan ben je hier op de juiste plek. In dit artikel ga ik wat dieper in op de buikspieren.

Waarom moet je buikspier oefening doen, wanneer moet je ze doen en welke moet ik eigenlijk doen.

Kortom, dit wordt een leuk interessant maar vooral ook informatief artikel om je wat bewuster te maken over jouw buikspieren.

Waarom moet je deze buikspieroefeningen voor thuis doen?

Je romp is het centrale gedeelte van je lichaam en verbindt je ledematen met elkaar.

Iedereen is het er daarom over eens dat het enorm belangrijk is om je buikspieren sterk te maken en houden.

Het is de basis van een sterk en fit lichaam, zonder sterke buikspieren kun je al moeite hebben met dagelijkse handelingen als het optillen van een tas boodschappen.

Alleen buikspieroefeningen voor thuis doen is natuurlijk niet voldoende. Zo nu en dan zul je andere spiergroepen ook sterker moeten maken.

Voor de perfecte balans en stabiliteit van het lichaam dien je naast je buikspieren ook je onderrug, bekken en heupen gelijkmatig te training.

In dit artikel beperk ik met even tot de buikspieren, want deze kun je uitstekend thuis onderhouden met een aantal eenvoudige oefeningen waarover later meer.

Wanneer en hoe vaak moet je buikspieroefeningen doen?

Met de buikspieroefeningen voor thuis die ik je straks geef zul je zeker geen six pack kweken in een paar dagen.

Veel mensen denken dat als je iedere dag buikspieroefeningen doet dat je vanzelf een zogenoemde six pack krijgt, maar niets is minder waar.

Om echt resultaat te krijgen dien je zo af en toe je rust te pakken. En te voorkomen dat je overtraind raakt.

Probeer zo nu en dan één of 2 rustdagen te nemen. Dan kom je ongeveer uit op 2 a 3 maal trainen per week.

Voor een voortdurende resultaat is het ook verstandig om iedere keer een andere oefening te doen en te wisselen in intensiteit (herhalingen).

Gebruik de oefeningen hieronder en doe bijvoorbeeld op maandag oefening 1 op woensdag oefening 2 en op zaterdag oefening 3.

Vervolgens tel je door en doe je op maandag oefening 4, op woensdag oefening 5 en begin op zaterdag weer met oefening 1.

Dit kun je natuurlijk naar eigen inzicht en aantal malen invullen per week.

Wat zijn de 5 beste buikspieroefeningen voor thuis?

Dan is het nu tijd voor de 5 beste oefeningen die jouw buikspieren in top conditie gaan houden, en je leven een stuk aangenamer gaan maken.

Oefening 1: Fiets crunches

Vrouw fiets crunches

  • Ga op je rug liggen met je handen achter je hoofd, houdt één been gestrekt en de ander 90 graden gebogen.
  • Tijdens iedere herhaling breng je je rechter elleboog naar je linker knie toe, en vervolgens je linker elleboog naar je rechterknie. Probeer dit op te bouwen tot 60 seconden.
  • Het is de bedoeling dat je zodra je met je elleboog bij een knie bent deze houding 2 tellen vast houdt, en vervolgens geconcentreerd naar de andere positie te beweegt.

Met deze beweging richt je je tegelijkertijd op de drie belangrijkste buikspier groepen.

Last van een constant hongergevoel? Klik hier en ontdek wat je eraan kunt doen >>

Oefening 2: Tegenovergesteld arm been heffing

Vrouw tegenover gestelde been heffing

Één van de beste romp stabiliteit oefening die je kunt doen is de tegenovergestelde arm been heffing.

  • Ga op je knieen zitten en zet je handen recht onder je schouders op de grond. (hoeft natuurlijk niet op een surfplank ;))
  • Hef je linker arm op en strek hem recht vooruit. Hef tegelijk je rechter been op, strek deze en houdt hem op heup hoogte.
  • Houd deze houding 2 tellen vast en ga vervolgens terug naar je eerste houding op 2 knieen en 2 handen.
  • Herhaal deze beweging vervolgens met je rechter arm en je linker been.
  • Zie deze 2 bewegingen als één herhaling en probeer eens 15 van deze herhalingen te doen.

LET OP dat je jouw rug recht houdt.

Oefening 3: Uitrollen met Zwitserse bal

Man rolt uit met zwitserse bal

  • Kniel op een matje of kussentje met je handen op een Zwitserse stabiliteitsbal.
  • Houd de rug recht en je buikspieren aangespannen. Rol de bal vervolgens zo ver mogelijk van je af, en rol langzaam en gecontroleerd terug naar de startpositie.
  • Probeer eens 2 setjes van 10 uitrollen te doen. Meer of minder mag natuurlijk ook altijd.

Deze beweging is vergelijkbaar met de buikspierwiel oefening, maar is een stuk veiliger en makkelijker. Deze oefening richt zich op de rechte buikspieren omdat je in één rechte positie blijft.

Oefening 4: De Cobra

Vrouw doet yoga oefening cobra

Na het doen van een reeks regelmatige crunches en andere liggende oefeningen is de cobra houding een aangename houding.

  • Ga op de grond liggen met je gezicht naar beneden en ze je handen met gebogen ellebogen naast je borstkas neer.
  • Til je hoofd, schouders en borstkas van de grond en druk je schouderbladen naar beneden en bij elkaar.
  • Houdt deze houding 2 seconden vast, ga vervolgens terug naar de rust positie en herhaal dit 8 tot 10 keer.
  • Is dit te makkelijk voor je, probeer dan je heupen en dijen mee te nemen zodra je omhoog komt.

Oefening 5: V-Ups Oefening

Man V-Ups Oefening

De V-Ups oefening is een totale beweging voor de centrale buikspieren. De V-ups oefening is een meer geavanceerde vorm van buikspier oefeningen. Je traint hierbij je buik, je rug en je flexibiliteit.

Het is de bedoeling dat je probeert je tenen aan te raken tijden de V-Ups oefening. Mocht dit niet lukken, dan is dat natuurlijk geen probleem.

  • Ga met je rug op een vlakke ondergrond liggen en bij voorkeur op een zacht matje.
  • Strek je benen en kom dan met je bovenlichaam omhoog.
  • Probeer je tenen aan te raken en breng je bovenlichaam rustig terug naar het matje
  • Til je benen nu gestrekt op in de lucht en probeer nu nogmaals je tenen aan te raken.

Zie de stappen hierboven als 1 herhalen. Probeer eerst eens 5 herhalingen achter elkaar te maken, en bouw dit rustig uit naar eigen inzicht.

Wat kun je nog meer doen om fit te worden?

Nu je kennis hebt kunnen maken met mijn top 5 buikspieroefeningen voor thuis wil ik nog iets met je delen.

Enige tijd geleden kwam ik online een heel leuk, maar vooral informatief boek (FitChef) tegen.

Dit boek helpt je middels 256 pagina’s aan gezondheidstips en 105 eiwitrijke recepten fit te worden of blijven.

Mark van Oosterwijck geeft je in zijn boek onder andere achtergrond informatie over gezonde voeding, handige boodschappenlijstjes en heerlijke gezonde recepten voor ieder moment van de dag.

Wil jij meer weten over FitChef? Klik dan op de groene knop hieronder en ontdek waarom iedereen zo enthousiast is over FitChef!

fitchef boek

Wil jij ook Fitter worden?

Ga dan aan de slag met FitChef!

 

Ja! Ik wil ook meer weten over FitChef!

Geef een reactie