6 Handige tips als afvallen na je zwangerschap maar niet lukt

Je doet zo je best en tóch lukt het niet om af te vallen na je zwangerschap. Hartstikke frustrerend natuurlijk en je vraagt je af wat je fout doet.

Dit is echter een probleem waar veel nieuwe moeders tegen aan lopen en absoluut niet iets waar je jezelf voor op de kop moet zitten.

Hoera, ik heb een baby op de wereld gezet

Onthoud dat je net een klein wezen op de wereld hebt gezet. En dat wezen is uit jouw lichaam gekomen.

In de eerste weken na de bevalling is het lichaam nog aan het ontzwangeren en dit proces wil je het liefst niet verstoren door jezelf de nodige voeding te ontzeggen.

Het komt veel voor dat het lichaamsgewicht daarna een plateau fase bereikt. Je lijf is namelijk nog steeds aan het herstellen en is gericht op het ondersteunen van jouw kindje door middel van borstvoeding.

baby op de wereld

Geef je lichaam de tijd

Het is dus niet nodig om in paniek te raken als het na een aantal maanden niet is gelukt om op je oude gewicht terug te zijn.

Wist je dat het herstelproces tot wel 9 maanden kan duren? Geef je lichaam én jezelf de tijd om aan je nieuwe rol als moeder te wennen.

Ook is het zo dat het per vrouw verschilt hoe snel en hoe veel je afvalt na een zwangerschap.

Wat kan ik doen?

Je denkt nu vast: leuk en aardig allemaal, maar toch wil ik die extra kilo’s kwijt! Dat snappen we heel goed.

Uiteindelijk wil je weer op het gewicht zijn waar je je prettig bij voelt. Zoals gezegd kan dit een proces zijn van bijna een jaar.

Het is dan ook een kwestie van “de aanhouder wint” en met de volgende tips gaat jou dat zeker lukken.

Tip 1: maak beweging onderdeel van je routine

Nadat je bevallen bent en je lichaam van de ergste schok is bekomen, is het verstandig om weer rustig te beginnen met bewegen.

Fanatiek sporten klinkt als de oplossing, maar kan tegelijkertijd aanvoelen als een grote opgave.

Vind er maar eens de tijd en de puf voor. Daarnaast wil je je lichaam ook niet overbelasten.

Bekkeninstabiliteit is een vaak gehoord probleem en zware inspanning is dan niet aan te raden.

Begin daarom met iets simpels: ga bijvoorbeeld zo vaak mogelijk wandelen met de baby.

Ook als je hier nog niet direct gewicht van verliest, is het goed om je lichaam gezond te houden.

wandelen met baby

Tip 2: let op je stressniveau

In de maanden na de bevalling zijn er nog genoeg hormonale processen aan de gang. Hormonen hebben invloed op vrijwel alles: van je fysieke gesteldheid tot aan je humeur.

Zo kan het zijn dat je gevoeliger bent voor stress. Dit kan leiden tot overeten en slaapproblemen.

Sowieso is je slaapritme in deze periode behoorlijk verstoord. Wees daarom lief voor jezelf en doe rustig aan.

Mentaal en fysiek uitgerust zijn is in de maanden na je bevalling zeldzaam, en onderschat de impact hiervan op je gewicht niet.

Tip 3: ga samen sporten wanneer je lichaam weer voldoende op kracht is

Ben je het wandelen zat en heb je wel weer zin wat actiever te zijn? Dan is hardlopen een goede optie.

Het is lekker toegankelijk en er zijn tegenwoordig veel mobiele apps die kunnen fungeren als jouw persoonlijke trainer.

Om het wat leuker te maken – en als stok achter de deur – kun je aan je partner of een vriendin vragen om mee te doen.

Ga je liever de deur niet uit? Dan is yoga misschien wel iets voor jou.

Deze oefeningen kun je thuis doen en bevorderen het spierherstel wat je lichaam zeker ten goede komt.

afvallen na zwangerschap lukt niet

Tip 4: deel ervaringen met andere vrouwen

Misschien een ongebruikelijke tip, maar elke vrouw is uniek. Dat maakt het lastig om met algemene tips iedere vrouw te kunnen helpen met haar gewichtsprobleem.

Websites die gericht zijn op moeders en zwangere vrouwen kunnen dan een uitkomst bieden.

Zo kun je in contact komen met vrouwen in vergelijkbare situaties en op die manier tips of advies krijgen dat goed bij jou aansluit.

Daarnaast helpt een (online) klankbord bij het signaleren van ongebruikelijke of extreme klachten.

Houd het niet voor jezelf en weet wanneer het nodig is om naar de huisarts te gaan.

Tip 5: houd je stofwisseling bij en stel daar jouw voedingsplan op in

Soms vergeten we dat de hoeveelheid voedsel die we nodig hebben per persoon en per levensfase kan verschillen.

De algemene richtlijn voor hoeveel calorieën een vrouw per dag binnen moet krijgen, gaat op dit moment wellicht helemaal niet voor jou op.

Ga na wat jouw lichaam daadwerkelijk nodig heeft om genoeg energie te hebben.

Stel dan een voedingsschema voor jezelf op en probeer je daar aan te houden. Wie weet levert een kleine verandering al een hoop op!

6 Handige tips als afvallen na je zwangerschap maar niet lukt

Tip 6: volg geen streng dieet

Het volgen van een streng dieet kan om twee redenen slecht uitpakken als je net bevallen bent.

Ten eerste zorgen de veranderingen in de hormoonspiegel ervoor dat de schildklier wordt vertraagd.

Een beperkt dieet maakt dit nog erger en dit kan schadelijk voor je gezondheid zijn.

Ook kan je met te weinig eten je lichaam in de war brengen – het denkt dan dat er schaarste dreigt – waardoor het juist meer vet gaat opslaan. Dat wil je natuurlijk niet.

Professionals geven vrouwen waarbij het afvallen na een zwangerschap niet lukt dan ook vaak de tip: let minder op de hoeveelheden die je eet, maar op wát je eet.

Afvallen en lekker blijven eten

Geen crashdieet dus, maar een voedingspatroon waarbij je genoeg eet en de juiste dingen binnenkrijgt.

Hoe weet je welke producten goed voor je zijn? En welke gerechten je klaar kunt maken?

Als je hier wel wat inspiratie bij kunt gebruiken, kijk dan eens op Fitchef.nl. Dit boek staat boordevol gezonde, vullende én smakelijke recepten.

Daarnaast helpt het je te letten op je persoonlijke caloriebehoefte.

Zo kom je steeds dichter bij jouw streefgewicht zonder jezelf iets te ontzeggen en op een manier waar jij je lekker bij voelt.

fitchef boek

Wil jij ook Fitter worden?

Ga dan aan de slag met FitChef!

 

Ja! Ik wil ook meer weten over FitChef!

Geef een reactie